آخرین اخبار

اگر آمریکا و اروپا وارد این جنگ شوند مسئولیتش پای خودشان است | اگر اسرائیل پاسخ دهد، یک جنگ تمام عیار می‌شود | حملات علیه اسرائیل حمله ترکیبی است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه کارشناس سیاست خارجی و عضو سابق کمیسیون امینت ملی در گفتگو با رویداد۲۴ می‌گوید: حمله به مراکز نظامی اسرائیل یک جنگ ترکیبی است، ترکیبی از حملات ایران و گروه‌های نیابتی ایران

اشتراک گذاری
26 فروردین 1403
کد مطلب : 12713

اگر آمریکا و اروپا وارد این جنگ شوند مسئولیتش پای خودشان است | اگر اسرائیل پاسخ دهد، یک جنگ تمام عیار می‌شود | حملات علیه اسرائیل حمله ترکیبی است

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ | از ساعاتی قبل حملات پهپادی و موشکی از خاک ایران به اسرائیل شروع شده است. جهان بیدار و البته نگران به تماشای خاورمیانه نشسته است تا ببینند قرار است این حملات چه سرانجامی را به همراه داشته باشد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه کارشناس سیاست خارجی و عضو سابق کمیسیون امینت ملی در گفتگو با توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ می‌گوید: حمله به مراکز نظامی اسرائیل صورت می‌گیرد، این حملات یک جنگ ترکیبی است، ترکیبی از حملات گروه‌های نیابتی و ایران است که علاوه بر موشک کروز و بالستیک و پهپادی که از ایران شلیک می‌شود، از مناطقی که گروه‌های نیابتی مقاومت هم هستند، عملیات صورت می‌گیرد.

ادامه این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

*هدف، مراکز نظامی است. طرح برنامه حمله ترکیبی به مراکز نظامی است. 

*چند موضوع ممکن است مسیر تحولات را از مدیریت خارج کند. اول اینکه اسرائیل gps را قطع کرده است. یعنی جی پی اسی که عملا بر اساس آن اهداف شناسایی می‌شوند و لذا ممکن است باعث شود برخی از اهدافی که مورد اثابت قرار می‌گیرند، آن اهداف اولیه نباشد و مسئولیت این کار هم با اسرائیل است. 

*موضوع دوم نقشی است که آمریکا و کشور‌های اروپایی بازیی می‌کنند. آمریکا و کشور‌های اروپایی خصوصا فرانسه که دارای حق وتو در شورای امنیت هستند، هیچ گونه اقدامی در قالب فصل ۷ منشور ملل متحد طبق کنوانسیون وین انجام ندادند. 

*اکنون اگر آمریکا و فرانسه در زمینه پدافندی به کمک اسرائیل بیایند، خب طبیعتا آن‌ها هم در جنگ دچار مسئولیت می‌شوند. مسئولیت گسترش جنگ به سمت پایگاه‌هایشان پای خودشان است. چون این جنگی میان ایران و اسرائیل است و اگر دیگر کشور‌ها در این جنگ دخالتی داشته باشند، خارج شدن جنگ از کنترل بر عهده خودشان است. 

*امیدوارم این دخالت را از سمت آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی در این حملات نداشته باشیم. 

*موضوع بعدی این است که امیدوارم در طرف اسرائیلی، هر اقدامی که امشب صورت می‌گیرد، این اقدام واکنشی را نداشته باشد، زیرا اگر واکنش نشان دهد، آن زمان می‌توان گفت که یک جنگ تمام عیار صورت می‌گیرد. اتفاقی که الان صورت می‌گیرد مدیریت جنگ است. 

*ایران به اصطلاح اکنون یک جنگ قصاصی را انجام می‌دهد؛ قصاص حمله به کنسولگری که حق طبیعی اش است. اگر نتانیاهو این جنگ را پاسخ دهد، خیلی زود یک جنگ تمام‌عیار میان ایران و اسرائیل صورت می‌گیرد و به طور طبیعی دامنه جنگ فقط محدود به ایران و اسرائیل نیست و ممکن است برخی از آبراه‌های بین‌المللی هم دچار چالش شود. 

*نکته بعدی بحث مناسبات راهبردی است. به هر حال خیلی امیدوار بودم جنگ نشود و از همان روز اول گفتم این یک فتنه علیه ایران است. اما به هر حال یکی از مسائلی که روشن خواهد شد، شعار‌هایی است که داده شد، کشور‌های مانند روسیه و چین حاضر هستند حتی یک موضع بازدارنده نسبت به غرب و آمریکا را اتخاذ کنند یا خیر.

*شلیک پهپاد همواره زودتر است و بعد از آن موشک‌های کروز و بعد هم موشک‌های بالستیک شلیک می‌شوند و بعد هم به همان میزان راکت‌ها از کنار مرز اسرائیل پرتاب می‌شود. به نظرم شرایط به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که یک موج گسترده‌ای از پهپاد، موشک و راکت‌های کوتاه‌برد باهم بر سر مراکز نظامی اسرائیل فرود بیاید. برای اینکه بخش عمده‌ای از این پرتاب‌ها در واقع امکان برخورد با هدف را پیدا کنند.

*اگر اسرائیل اقدام متقابلی را صورت دهد، به نظرم دامنه جنگ گسترش پیدا می‌کند. فعلا حملات اخیر را در راستای یک جنگ محدود باید دید. 
با توجه به حجم ویرانی‌هایی که حملات ایران دارد، اسرائیلی‌ها تصمیم میگیرند چه کار کنند. اگر این حملات آسیب‌پذیری جدی اسرائیل را نشان دهد، آن زمان نتانیاهو برای ادامه جنگ با مشکلات داخلی و مانع‌سازی آمریکایی‌ها مواجه خواهند شد. اما اگر سامانه‌های سه‌گانه دفاعی اسرائیل، از جمله گنبد آهنین بتوانند آسیب‌های این حمله را کاهش دهند آن زمان باعث گستاخی اسرائیل می‌شود. 

*سامانه‌های سه‌گانه دفاعی هوایی اسرائیل تاکنون با چنین هجمه‌ای مواجه نشده است. یعنی هجمه جنگ ترکیبی هوایی و باید بینیم این سامانه‌ها تا چه اندازه قوی است و اگر آمریکا و اروپا کمک نکنند این آسیب پذیری‌ها بیشتر می‌شود. این حملات پیش از جنگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 10 =